Tablica ogłoszeń

 

Zmiany

Przedsiębiorco załóż profil na PUE ZUS

 

Od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik składek będzie miał ustawowy obowiązek założyć sobie własny profil informacyjny na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób. Po zmianach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.

PUE ZUS to narzędzie, dzięki któremu można zrealizować większość spraw przez internet. Posiadanie konta daje płatnikowi składek wiele możliwości, m.in.:

  • sprawdzenie bieżących rozliczeń,
  • sprawdzenie informacji o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń,
  • dostęp do zwolnień lekarskich (e-ZLA) swoich i pracowników,
  • możliwość wysłania dokumentów ubezpieczeniowych przez bezpłatną aplikacje ePłatnik,
  • złożenia wniosków w formie elektronicznej.

 

- plakat_pue.png

 

 


 

Od grudnia 2021 roku  Ministerstwo Rozwoju i Technologii wprowadza zapowiedziane zmiany w obsłudze rejestru Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zmiany wiążą się również z nowymi wzorami formularzy CEIDG.

Zmieni się:

1) sposób obsługi przedsiębiorców w CEIDG;

2) przeniesione zostaną usług elektronicznych dla przedsiębiorców -usługi założenia, zmiany, zawieszenia i zamknięcia działalności gospodarczej – ze strony gov.pl na serwis Biznes.gov.pl.

Wprowadzenie nowych wzorów formularzy, instrukcji oraz zaświadczeń

1) formularz wniosku CEIDG-1 z instrukcją

2) formularze załączników CEIDG,

3) zaświadczenia i wydruki z CEIDG.

 

Co najważniejsze, zmieni się sama aplikacja umożliwiająca obsługę wpisów przedsiębiorców w CEIDG. Najnowsza wersja zmieni swój wygląd, będzie dostosowana do różnego typu ekranów, w tym telefonów komórkowych oraz będzie w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

Usługi dla przedsiębiorców i konto przedsiębiorcy

Usługi dotychczas dostępne dla przedsiębiorców zostaną przeniesione ze strony ceidg.gov.pl na portal Biznes.gov.pl. Oznacza to, że nie będzie już możliwe wypełnienie np. formularza wniosku CEIDG-1, ponieważ zostanie on zastąpiony intuicyjnym kreatorem-usługa online.Usługi założenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz zmiany, zawieszenia, wznowienia i zamknięcia dostępne są bezpośrednio pod adresem: biznes.gov.pl/wniosek-ceidg.

Dodatkowo dane przedsiębiorców, złożone wnioski i operacje na wpisie będą dostępne dla firm po zalogowaniu w portalu Biznes,gov.pl, w zakładce Konto Przedsiębiorcy.

Wszystkie nowe wzory dokumentów wraz z instrukcjami dostępne będą pod adresem: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/03155

 

 

 

Informacja ZUS

 

Nowy Płatnik – nie czekaj

Przedsiębiorco! Do Twojej dyspozycji udostępniliśmy już nową wersję programu Płatnik (wersja 10.02.002). Z tej wersji programu wszyscy użytkownicy powinni zacząć korzystać 26 stycznia 2019 r. Zachęcamy już teraz do zapoznania się ze zmianami w Płatniku i pobrania nowej wersji programu. Program Płatnik został uaktualniony w związku z projektem e-akta i małą działalnością gospodarczą (MDG).

Program Płatnik w wersji 10.02.02 umożliwia obsługę nowych i zmienionych formularzy ubezpieczeniowych takich jak: ZUS OSW, ZUS RIA, ZUS ZWUA, ZUS RPA czy ZUS DRA cz. II i ZUS RCA cz. II. Inną nowością w programie jest prezentacja w kartotece płatnika informacji  o złożonym lub odwołanym ZUS OSW i złożonym ZUS RIA czy też informacji o najniższej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz liczbę dni prowadzenia działalności gospodarczej.

Najważniejsze zmiany w programie związane są z projektem e-akta – elektronizacja akt pracowniczych. Najnowsza wersja programu jest do pobrania ze strony zus.pl.  

Zachęcamy także Państwa do zapoznania się z krótkimi filmikami instruktażowymi, w których krok po kroku pokazaliśmy m. in. jak wypełniać nowe dokumenty. Filmiki są dostępne na stronie zus.plkanale ZUS na YouTube.

 

 


 

 

Informujemy, że dzięki nowej usłudze portalu Biznes.gov.pl uzyskasz zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub sprawdzisz stan zaległości bez konieczności wizyty w Urzędzie  Skarbowym i odbierania dokumentu w wersji papierowej.

Przedsiębiorca może złożyć wniosek na tzw. piśmie ogólnym, korzystając z serwisu biznes.gov.pl. Wniosek zostanie przesłany na skrzynkę podawczą Urzędu Skarbowego na platformie ePUAP, który wyda zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Zachęcamy do korzystania z nowych możliwości serwisu.

 


 

 

Na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii pojawiła się pod koniec stycznia publikacja „Przewodnik po RODO dla małych i średnich przedsiębiorców” autorstwa dr Pawła Litwińskiego.

W związku ze zmianą przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (tzw. RODO) zamieszczamy przedmiotową publikację na naszej tablicy. 

Do pobrania: przewodnik RODO.

 


 

Informacja w sprawie braku numeru PESEL we wpisie w CEIDG.

Uwaga! Jeśli Twoja firma była założona przed 1 stycznia 2012 roku i została przeniesiona do CEIDG (https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/) z gminnej ewidencji - upewnij się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go na nim nie ma i nie uzupełnisz go do 19 maja 2018 roku - wpis będzie podlegał wykreśleniu z urzędu.

Jak sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie?

  1. Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak - już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.

  2. Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL". Jeśli jest - udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.

  3. Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma - od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.

Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.

 

 

Doradca płatnika składek w ZUS

Od 1 lutego 2018 roku w ZUS funcjonuje tzw. doradca płatnika składek, który udzieli Ci wsparcia w temacie ubezpieczeń i składek.

Doradca odpowie też na wszystkie pytania dotyczące obowiązków związanych z prowadzeniem działalności:

  • poinformuje jaki jest Twój numer rachunku składkowego (NRS), na który powinieneś opłacać składki
  • poinformuje o zasadach opłacania składek i rozliczania wpłat
  • wyjaśni wątpliwości w zakresie rozliczenia wpłaty, której dokonałeś i stanu Twoich rozliczeń ZUS
  • wyjaśni jakie informacje i dlaczego widzisz na swoim profilu na portalu PUE ZUS
  • poinformuje o wysokości opłaconych przez Ciebie składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne dla celów podatkowych
  • wyjaśni wątpliwości na temat sporządzania i wysyłania dokumentów w Programie Płatnik i aplikacji e-Płatnik
  • założy Ci konto na elektronicznym portalu PUE ZUS – jeśli jeszcze go nie masz
  • odpowie na pytania dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zasad zgłaszania do ubezpieczeń, wysokości składek, zasad wypełniania i korygowania dokumentów
  • wyjaśni zasady opłacanie składek za „nianie” i zasady dobrowolnego podlegania ubezpieczeniom
  • poinformuje co możesz zrobić, jeśli masz zaległości w opłacaniu składek

Z usług doradcy płatnika składek możesz skorzystać w każdej placówce ZUS.

Na ekranie biletomatu w sali obsługi klienta wybierz „Składki/Ubezpieczenia”, a następnie „Doradca płatnika”.

 


 

GENERATOR KOMPETENCJI

W imieniu Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. zapraszamy do udziału w projekcie „GENERATOR KOMPETENCJI – Podniesienie kompetencji i kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw MŚP na terenie subregionu rzeszowskiego poprzez dofinansowanie usług rozwojowych, dostępnych w BUR”, realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Oś priorytetowa: VII Regionalny rynek pracy, Działanie: 7.5 Rozwój kompetencji pracowników sektora MŚP. 

Okres realizacji projektu:  01.05.2017 r. - 30.04.2019 r.

Szczegóły na stronie www.rarr.rzeszow.pl

 


 

Od stycznia 2018 r. jeden przelew do ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje usługę e-Składka. Od 1 stycznia 2018 r.  składki będą opłacane na indywidualny numer rachunku składkowego jednym zwykłym przelewem – takim samym, jakim opłaca się rachunki za gaz czy telefon.

Składki będzie można opłacić jednym przelewem na swój numer rachunku składkowego. Zamiast trzech albo czterech przelewów miesięcznie, będziemy wysyłać tylko jeden przelew łącznie na:

  • ubezpieczenia społeczne,
  • ubezpieczenie zdrowotne,
  • Fundusz Pracy,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • Fundusz Emerytur Pomostowych

Szczegóły na stronie ZUS.

 


 

Przedsiębiorcy! Ostrzeżenie przed opłatami!

baner copy

W związku z utrzymującym się stale zjawiskiem kierowania do przedsiębiorców wpisanych do CEIDG – odpłatnych ofert, kierowanych przez prywatne rejestry o nazwach zbliżonych do „CEIDG”, Ministerstwo Rozwoju informuje, że czynności związane z prowadzeniem działalności w CEIDG są bezpłatne.

 


 

 

 

M. P.